BILEN

SAAB 96 V4

Foto: Johannes Ericsson - www.emotorsport.se
Foto: Johannes Ericsson – www.emotorsport.se

Årsmodell: 1972IMG_0820.JPG
Tävlingsklass: App K
Motor: Ford V4 1815 cc, vevaxelgördel, dubbelblåstoppar, förstärkta vipparmsbryggor, TG 258 kam, Ståldrev, Mexikofästen, Brytarlöst tändsystem, Saab:s korsinsug med Weber 45. Dubbla red topp bränslepumpar ,Stålomspunna bränsleslangar med presskopllingar, Big king filter.
Effekt: Otillräckligt! Jobbar på mera…
Transmission: 6.35 slutväxel, Special 2 drevsats och SAAB:s lamelldiff i gjutjärnshus, 6 rullars frihjul med hårdare fjädrar, förstärkt kopplingskåpa, SAAB:s aluminiumtryckplatta,
Chassi: Förstärkningar enligt SAAB:s dokumentation från tävlingsavdelningen
Hjulupphängning: Förstärkta bärarmar, förstärkt bakaxel, polyuretan-bussningar, 14 mm fjädrar fram, progressiva fjädrar bak, Bilstein stötdämpare runt om
Fälgar: Svarvad SAAB Sonett ”fotbollsfälg” 4 1/2 X 15”saab 22
Däck: Pirelli 165/70-15”
Bromsar: SAAB standard skivbromsar med Ferodo DS11 belägg fram , 70-tals backar i originaltrummor bak samt extra vakuumtank Stålomspunna bromsslangar
Stolar: Sparco
Skyddsbur: Guss
Brandsäkerhet: Sprinklersystem i både kupé och motorrum
Bilen byggd av: Morgan Björn